donderdag 27 augustus 2009

Ab Steenvoorden in Galerie Maandag




Van 5 t/m 27 september exposeert Ab Steenvoorden in Galerie Maandag.
Getoond wordt zijn jongste werk, bestaande uit tientallen tekeningen in kleur en zwart/wit.

Ab Steenvoorden heeft, na het verschijnen van zijn autobiografie vorig jaar de schrijfpen weer verruild voor de tekenpen en werkt sinds die tijd aan een nieuwe serie ragfijne en fantasierijke tekeningen. Het liefst in afzondering.
'Met het verrukkelijke alleen zijn heb ik het best naar mijn zin. Rustig kan ik aan het werk gaan. Er is niemand om me heen die me stoort of afleidt. Zo kan ik bijvoorbeeld denken aan al die pillen waarover we beschikken. Ik heb zoveel pillen getekend; voor alles is een pil. Maar om goed te kunnen staan, daar heb je geen pil voor. Er is voor zoveel dingen geen medicijn.'
Hij vraagt zich af wat de mensen zullen denken als ze deze tekeningen zien.
'De wind; De kracht van de wind uitgebeeld. Of de vervuiling van allerlei plastic die in de Oceaan drijft. Of de evolutie van Darwin kwam even langs. Of zomaar een tekening die de fantasie prikkelt. Eigenlijk is tekenen een levenswijze geworden. Ik kan er m'n ei in kwijt; de vele dingen die me te binnen schieten en er uit moeten. Zo heb ik mijn eigen huid zitten bedenken, een onrustige huid. Er ontstaan allerlei andere vormen uit. Dat maak ik voor mezelf in beeld. Of een zeer romantisch landschapje, als er geen leven meer op deze aarde is te vinden. Alleen maar stenen, verlicht door de ondergaande zon.'

De expositie van Ab Steenvoorden, 'zijn jongste tekeningen', is te bezichtigen van 5 t/m 27 september in Galerie Maandag, Vuurtorenplein 21-23, Noordwijk aan Zee. openingstijden: van donderdag t/m zondag, van 13:00 tot 17:00u.









Geen opmerkingen: